« 床材の交換 | Main | オーボエ袋 »

バロックオーボエ初レッスン

8月10日、バロックオーボエの初レッスンに行ってきました。当日は午後半休をとり、レッスンは午後2時からにしてもらいました。午前の仕事を終え、いつものストレッチを15分から10分に短縮し、パグニーニョのお弁当を食べた後、歯を磨いて、新横浜から12時43分の快速八王子行きに乗りました。重松清の日曜の夕刊を手にしまたが、なぜだか読む気が起こらずお気に入りの携帯音楽プレーヤー(アイリバーのN10)で先生が吹いているオーボエを聞きながらうとうとしていたら橋本に着きました。京王線に乗り換え調布へ、調布でもう一度乗り換えて飛田給へ。電車を降り、公衆電話を探したら(ダチョウ山は携帯電話を持っていません)出口近くにキオスクの隣にありました。さっそく先生に電話し迎えに来てもらいました。

待つこと5分。先生は半ズボンにTシャツというラフな服装でやってきました。先生の顔はCDのジャケットとかで知っていましたが、少し太られたようでした。初対面の挨拶を交わした後、先生の横について歩き始めると、先生は色々なことを訊いてきました。住んでる場所とか、出身地とか、ダチョウ山のいわれとか。話をすることでリラックスさせようとしているのだなと、心配りが嬉しかった。けれど、ダチョウ山のいわれは、本当に親しい人にしか話ていないので、教えませんでした。先生が言うには、バロックオーボエのお弟子さんは私より年上の男性が2人、私よりずっと年下の女性が一人ということでした。思ったより少ないので少しビックリしました。先生の家は、学生の下宿みたいな部屋でした。とてもボロイ所に住まれているのでとてもビックリしました。部屋に上がると、「先ずは涼んでください」と良く冷えたウーロン茶を出してくれました。部屋はボロイですが、エアコンはしっかり効いていました。

オーボエは初めてということで、楽器の組み立て方から親切に教えてくれました。「これがダチョウ山さんの楽器です」と先生が円柱の形をした筒から楽器を取り出しました。はじめてみる楽器はとても美しいので、感動しました。下の写真が私の楽器(クレーニッヒタイプ)です。ベルの部分に、製作者の柴山氏の刻印(SH)があります。分かりますか?また、柴山氏の45番目の作品なので45という数字も刻印してあります。

20050814oboe1small 20050814oboe2small

楽器を組み立てたら次はリードについて教えてもらいました。葦を二つに折って作っていること。ある程度湿り気がないと音が出ないこと。そのため吹く前に2分くらい水の中に入れて湿らせておくこと、休み等でリードを使わないときには、リードケースにしまってリードの湿度を保つことを学びました。

「それでは音を出して見ましょう」

と先生はリードを口にくわえて、ビービーと鳴らしました。私も真似をして鳴らそうとしましたが、スースーと空気の流れる音しか出ません。

「それでは、思いっきりくわえてみて下さい」

先生の真似をしてリードをガブットくわえて吹いたらビービーと鳴りました。どうやらくわえかたが浅かったようです。その後、リードを楽器に取り付ける方法を教えてもらって、自分で実際にリードを取り付けました。いよいよ楽器を吹くときがやってきました。ソの音の指使いを教えてもらって、吹きました。リードだけで吹いているときにくらべて抵抗感があり力が入ります。何とか音が出ました。続けてラとシとドの指使いを習いました。ソラシドと吹く練習をしました。

「なかなかいい口の形をしていますね」

とほめてもらいました。なんでも口の形はアンブシュアというのだそうですが、その形を維持するのがとても大切なことだと教わりました。なるほど吹いているうちに口が疲れてきていい形を維持するのが難しくなってきたところで、一休み。先生が下の1オクターブの運指を紙に書いてくれました。既に印刷されたものがなくて、いちいち紙に書くのはどういうことだろうと訝かりましたが、楽器によって運指が微妙に違うのだそうです。休んだ後、下のファミレドを吹いてみました。キーは3つありますが、そのうち一つはサウスポー用のキーで、無くてもいいのですが、柴山氏は穴をあけてから蝋で塞いでいるということでした。始めから穴を開けないのと、開けておいて塞ぐのとで音が違ってくるという話もあるらしいです。演奏に使う2つのキーは、CキーとEsキー。名前から分かるようにCの音を出す時に押えるのがCキー、Esの音を出す時に押えるのがEsキーです。Cは一番低い音。ソラシを吹いたときに比べて圧力が必要な感じでした。またソラシに戻って練習をしました。音を出す時Fu-Fu-じゃなくてTu-Tu-となるように。口の中の圧力をリードにとどくのを舌先で止めて、Tuと舌先をリードから外す瞬間に音が出るように。先生がFu-Fu-とTu-Tu-で吹くとなるほど音色が違う。Tu-Tu-の方がCDとかで聴く音だ。真似しようとするが、なかなか上手くいかない。

練習が終わり楽器をしまうことになりました。楽器の内側の水分を取り除くのは、羽を使います。何か優雅な感じです。穴の大きいほうから小さいほうへ向けて羽を挿入しクルクル回して、ハイ出来上がり。

「この羽はあげます」

先生から羽をもらっいました。リードケースはリードの大きさがモダンより大きいため、モダンのリードケースはそのまま使えない。モダンのリードケースの縦横を逆にして使うという手があるらしい。バロックオーボエのリードはモダンと違って楽器ごとに異なるらしい。先生は私のリードをノギスで採寸して、ノートにメモをしました。しばらくは先生にリードを使ってもらうことになります。忠さんの忠告どおり、先生について本当に良かった。一人では何をどうすればいいのかサッパリわからなかったでしょう。

帰りは、先生に飛田給の駅まで送ってもらいました。次に来る時は一人で来ることになるので、道順を覚えるためです。先生の心遣いに感謝。江崎先生のお弟子になって本当に良かったです。次回レッスンは3週間後の8月31日です。

|

« 床材の交換 | Main | オーボエ袋 »

音楽」カテゴリの記事

Comments

It's perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've learn this put up and if I could I desire to suggest you some fascinating issues or tips. Maybe you can write subsequent articles regarding this article. I wish to learn even more things about it!

Posted by: Www.Pof.com login | 2015.10.16 at 12:36 PM

How Agar.io hack was only one with the first and of course the very best just one at present time. The agar.io bot options you, along with your favored title, nevertheless, it plays in your case individually. The agar robot under no circumstances loses. It quantifies the space in between each point and will make it unattainable for your enemies to capture you. It under no circumstances allows bigger things in your area. Mainly because the agario hack is usually not unaware of the bulk of each and every and every participant about the map this is often. It understands who it cannot overcome and who will. The agar hack can be a extremely intricate script fabricated from many complicated algorithms for monitoring, system locating and shortest path algorithms. Just in case you haven't uncovered about agar.io, you most likely may possibly before long. It is a web based multi player game which can be becoming executed by far more than one hundred, 000 people at the same time. You start-off employing a gaggle that is certainly very little and consume added players which are more compact and lesser static groups. But, the bigger avid gamers can-eat you. The goal during the sport is going to be to get as massive as you can when you can and take in as many players. You're obtaining hooked after you get huge enough. You have obtained an option to split your circle in two so that you can get extra dimensions and throw 50 % for the more players with even larger velocity. The sectors may be merged by you following a though. This activity requires the gamers to possess just any kind of a mouse, laptop along with a world-wide-web link. It is actually really enjoyable and addicting. Sure, it really is just a little challenging about the commence, however, if you will get some mass and have the dangle of it, you'd have a good amount of fun destroying all people else in front of you. You have the option to accomplish inside of a Cost-free For All style, where by you complete from everybody, or you can participate in in teams. You happen to be developed in engage in and a haphazard group from the other two groups. This method is just not negative mainly because when you're quite modest, yet another associates which might be larger than you, may possibly shield you until eventually you obtain some bulk. The Agar.io cheat does this for yourself personally.

Posted by: agar io hack | 2015.08.05 at 12:50 AM

Quality content is the secret to be a focus for the users to pay a quick visit the website, that's what this web page is providing.

Posted by: seo canada | 2015.08.03 at 10:55 PM

Ahaa, its pleasant conversation about this post at this place at this weblog, I have read all that, so now me also commenting at this place.

Posted by: spider man unlimited ios hack | 2015.05.25 at 04:43 PM

Being a good promotional idea, trailers did not succeed until they were programmed as introduction to the movies or between movies in double feature film programs. While the plot does take some extreme liberties in regards to the original comic books, that is understandable. On attending the Cirque Du Freak show, where a parade of circus freaks are shown for the audience's amusement, notably a woman who can regenerate limbs, Corma Limbs played by Jane Krakowski (absolutely hilarious in 30 Rock), and Evra the snake boy, played amusingly by Patrick Fugit, as well as a monkey girl, Rebecca played by the adorable Jessica Carlson, there is a lovely scene where Darren asks her what her "freakishness" is, and she states bluntly she is a monkey girl, pauses for effect and states she has a tail, and stares at him for any hint at ridicule.

Posted by: spider man unlimited cheats android no survey | 2015.02.24 at 02:46 PM

Its a time to be creative and give your child a unique experience they will remember for years. There's also the not so bad Black Cat, Silver Sable and Morbius. On attending the Cirque Du Freak show, where a parade of circus freaks are shown for the audience's amusement, notably a woman who can regenerate limbs, Corma Limbs played by Jane Krakowski (absolutely hilarious in 30 Rock), and Evra the snake boy, played amusingly by Patrick Fugit, as well as a monkey girl, Rebecca played by the adorable Jessica Carlson, there is a lovely scene where Darren asks her what her "freakishness" is, and she states bluntly she is a monkey girl, pauses for effect and states she has a tail, and stares at him for any hint at ridicule.

Posted by: Erlinda | 2015.02.24 at 08:59 AM

It's going to be finish of mine day, however before ending I am reading this impressive paragraph to improve my experience.

Posted by: blown head gasket repair cost | 2014.11.19 at 01:50 AM

Hey very interesting blog!

Posted by: head gasket fix | 2014.10.10 at 02:55 PM

Paragraph writing is also a excitement, if you be familiar with afterward you can write otherwise it is difficult to write.

Posted by: Plumber El Rio | 2014.10.01 at 11:37 PM

Actually when someone doesn't understand afterward its up to other visitors that they will help, so here it occurs.

Posted by: Low Cost Locksmith Camarillo | 2014.09.30 at 10:22 PM

Wonderful blog you have here but I was wondering if you knew of any forums that cover the same topics discussed here? I'd really love to be a part of online community where I can get comments from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thanks!

Posted by: camarillo | 2014.09.30 at 12:07 AM

Thanks very interesting blog!

Posted by: House Cleaners Westlake Village | 2014.09.28 at 04:03 AM

Thank you for the good writeup. It if truth be told was a entertainment account it. Look complex to more added agreeable from you! However, how could we communicate?

Posted by: House Cleaning Camarillo | 2014.09.15 at 01:22 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/10538/5458327

Listed below are links to weblogs that reference バロックオーボエ初レッスン:

« 床材の交換 | Main | オーボエ袋 »